Making Kefir at Home: Even easier than homemade yoghurt

Making Kefir at Home: Even easier than homemade yoghurt

Call me lazy, but sometimes even heating up a pan of milk can feel like too much effort. Making kefir at home has solved that.

We’ve been making yoghurt for a while now, and it’s always been welcome in the fridge. But I have to admit that I’ve often felt grudgingly about measuring out the milk, heating and cooling it to the right temperature and waiting all that time. What a faff.

Magda and I lived in Poland before coming to Bristol, and as a good Polish household, we always kept a bottle of kefir in the fridge. As much as kefir has taken off in the US (despite calling it KEE-fur), the UK hasn’t seemed to have embraced it just yet. You can find it in any Polski Skleps and the bigger supermarkets in the Polish aisle, but let’s just say you can’t pick up a bottle to go with your meal deal.

Kefir’s a fermented milk drink first traced back to the North Caucasus, with the word apparently coming from the Turkish word “kef” which means “good feeling”. It’s thick and refreshingly sour, and a great substitute for yoghurt in smoothies or just by itself. Loads of people are very quick to sing the praises of kefir as a miracle probiotic food for your gut, but I’m more inclined to drink it for its addictively tangy flavour.

Make your own kefir

So, rather than making a couple of trips a week across town to my favourite Polish shop to maintain my habit, I decided to start making it at home. And damn is it easy. Making kefir at home is everything that a lazy yoghurt lover could dream of. No heating, no taking temperatures and next to no washing up. What’s not to love?

Kefir is made from something called kefir “grains”. They’ve got nothing to do with wheat, but are instead little scobies (cultures of bacteria and yeast) that look like miniature cauliflower florets. When added to milk, the grains do their magic and prevent the milk from going off, instead turning the milk into kefir in around 24 hours. The grains will last indefinitely if you drink the kefir and replenish with fresh milk. The grains will also multiply, giving you the opportunity to brew bigger batches or pass some on to friends and family.

Making Kefir At Home - 1 tsp of grains

All you need for making kefir at home are the kefir grains. They can be bought online and come vacuum packed, or if you’re lucky enough, you might be able to source some from a friend. Once you’ve got them, here’s what you need to do:

Ingredients

1-2 teaspoons (8-16 grams) milk kefir grains

250ml milk (whole is best for flavour)

Equipment

1 litre glass jar

Muslin (or a paper towel) and an elastic band

Fine mesh sieve

1. Put your kefir grains in the jar and top up with the milk. Swirl the jar to mix.

2. Cover with the muslin and elastic band.

3. Leave to ferment in a non-draughty place out of direct sunlight for 18-24 hours. You can do it for up to 48 hours, but the longer you leave it, the stronger the flavour.

4. Taste it after 18-24 hours. It should be tangy and thick. If not, give it a few more hours.

5. When you’re happy with the flavour, strain the kefir into another jar to keep it in. Reserve the kefir grains and go back to step 1 to keep your new addiction going!

6. Drink the kefir immediately or keep it in the fridge for up to a week.

If you ever need to go away or have too much kefir on your hands, just put the grains in a jar, cover with fresh milk and screw on a lid tightly. You can leave the grains in the fridge until you need them again.

So there we have it. A painless way of making a delicious yoghurt substitute, with not a thermometer in sight.

The Polish have a saying, “kefir z rana jak śmietana”. This literally means “kefir in the morning is like cream”, and is often used to praise kefir’s healing properties after a heavy night of drinking. I’ll leave you all to experiment with that yourselves!

Buy can buy our kefir grains here

In POLISH:

Zrobienie kefiru jest dużo łatwiejsze niż jogurtu.

 

Jakiś czas temu kupiliśmy zestaw do robienia jogurtu. I myśleliśmy, że to banalnie proste, bo przecież wystarczy tylko mieć mleko, podgrzać je do odpowiedniej temperatury, ostudzić i odstawić do pojemnika termalnego na noc. Niby, nic trudnego, a jednak czasem moment czekania aż mleko ostygnie do wymaganej temperatury wydawał się wiecznością.

Ostatnio zaczelismy robic kefir. Wystarczy zalać ziarenka kefiru nie pasteryzowanym mlekiem na 18-24h i sprawa gotowa. W porównaniu do procedury i czasu produkcji jogurtu, kefir jest banalnie prosty i zawrotnie szybki w wykonaniu.

Kiedy mieszkaliśmy w Polsce, kefir często był w lodówce używany na przemiennie z jogurtem. Czasem można było kupić w lokalnym spożywczaku kefir świeży, w szklanej butelce (którą później trzeba było oddać), zamkniętej aluminiowa pokrywka. Tutaj w Bristolu, jest dość dużo Polskich Sklepów, można kupić kefir z Krasnegostawu ❤ albo też w większych supermarketach na działach „Kuchnie Świata”.

Nie mniej jednak, o ile w Ameryce kefir jest bardzo znany, Brytyjczycy o kefirze wiedzą bardzo niewiele. Za każdym moim podejściem do wyjaśnienia co to jest reagują ze zdziwieniem. A tak właściwie, to co wiemy o kefirze?

Kefir jest sfermentowanym napojem mlecznym, który podobno pochodzi z Północnego Kaukazu, samo słowo “kefir” z języka tureckiego „keyif”  oznacza radość, przyjemność i „kopur” pianka (mleczna).

Za Wiki:

Smak, lepkość oraz skład mikrobiologiczny i chemiczny kefiru są zależne od typu użytego mleka, wielkości kultury startowej (proporcji objętości ziaren kefirowych do objętości mleka), temperatury, czasu fermentacji produktu (1 do 3 dni) oraz czasu chłodzenia i dojrzewania po fermentacji. Kefir ma wartość odżywczą zbliżoną do jogurtu. Zawiera białko, tłuszcz mlekowy, około 1% kwasu mlekowego, znaczne ilości dwutlenku węgla, 0,002–0,005% etanolu (wg współczesnych technologii produkcji w Niemczech), wiele witamin (B2, B12, K, A i D), minerałów (wapń, fosfor, magnez), aminokwasów (tryptofan) i enzymów. Zawartość CO2 i etanolu jest zależna od stosowanej technologii.

Badania wpływu kefiru na zdrowie przynoszą różne wyniki. Wstępne dane potwierdzają hipotezę, że regularne picie kefiru jest korzystne dla organizmu na wiele sposobów. Kefir ma podobne do jogurtu działanie pobudzające apetyt i zwiększające wydzielanie enzymów trawiennych, przez co usprawnia trawienie pokarmów.

Kefir reguluje procesy przemiany materii, przyczynia się do usprawnienia procesów przyswajania białka i wapnia, powoduje obniżenie ciśnienia tętniczego i poziomu cholesterolu we krwi. Ponadto kefir ma zdolność rozkładania związków rakotwórczych przyswajanych przez organizm wraz z żywnością, dzięki dużej zawartości węglowodanów wspomaga transportowanie i absorbowanie cukrów złożonych i prostych np. laktozy u osób o złej wchłanialności tego cukru. Dzięki substancjom antybiotycznym hamuje też rozwój chorobotwórczych bakterii występujących w przewodzie pokarmowym oraz dostarcza organizmowi witamin, głównie z grupy B.

 
Make your own kefir

JAK ZROBIĆ KEFIR?

Kefir robi się z maleńkich „ziarenek” czasem zwanych „scobies”, grzybki kefirowe, grzybki tybetańskie czy grzybki jogów hinduskich. Ziarenka te są żywymi kulturami bakterii drożdżowych i wyglądają jak malutkie główki kalafiorowe. Kiedy zostaną dodane do mleka zaczynają fermentować i w rezultacie produkują kefir. Po 18-24h kefir jest gotowy, należy go przelać przez sitko i ziarenka przełożyć do nowego pojemnika na kolejną fermentacje. Ziarenka narastają z kazda kolejna fermentacja. Jeśli nie potrzebujesz już więcej kefiru, wystarczy włożyć je do lodówki zalane mlekiem (temperatura zatrzyma fermentacje).

Making Kefir At Home - 1 tsp of grains

Do produkcji kefiru będziesz potrzebować jego ziarenka (my swoje kupiliśmy on-line, są zarówno na Brytyjskim eBuyu, Guntree jak i Polskim Allegro).

Składniki:

  • 1-2 łyżeczki (8-16 gram) ziarenek kefirowych
  • 250ml świeżego mleka (nie UHT)

Narzędzia:

  • litrowy sloik
  • kawałek szmatki muślinowej i gumka recepturka
  • sitko

Przepis:

  1. Umieść ziarenka kefirowe w słoiku i zalej mlekiem. Pomieszaj.
  2. Przykryj szmatka muślinowa i zabezpiecz gumka recepturką
  3. Pozostaw jasnym pomieszczeniu o stałej temperaturze (raczej unikaj przeciągów i ostrego słońca) na 18-24 godziny. Mówi się o 1-szej (18h), 2-giej (24h) i 3-ciej (48h) fermentacji kefiru, im dłużej przytrzymasz tym, smak będzie bardziej wyrazisty.
  4. Spróbuj po 18-24h, po smaku rozpoznasz czy jest już gotowy.
  5. Kiedy uznasz, że jest już gotowy, przelej przez sitko do innego naczynia. Ziarenka przełóż z powrotem do naczynia i możesz rozpocząć kolejną fermentację – wróć do kroku 1.
  6. Kefir możesz trzymać w lodówce przez tydzień.

 

Jak widzisz, przepis jest bardzo prosty, i nie ma tak dużo zabawy jak w przypadku jogurtu.

Nie do końca jestem pewna, jaka jest etymologia powodzenia „Kefir z rana jak śmietana”, ale dzięki zdrowym bakteriom, minerałom i właściwościom odżywczym,  przypisuje się kefirowi działanie lecznicze na kaca i problemy trawienne. Polecam sprobowac!

Kefir z rana jak smietana

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s